Cпецпроекти
Масштабувалися в 250 разів та конкурують зі світовими лідерами: історія корпорації «Біосфера»
Виросли з одного офісу до 5 заводів
Перегородки з живого бамбука, коробки для сортування сміття, стіни переговорних кімнат з переробленого пластику, а на вході – сфера, що крутиться у воді. Такий вигляд має київський офіс «Біосфери» на Осокорках. 74 співробітники компанії переїхали сюди у квітні, але оформлювати приміщення завершили кілька тижнів тому.

Підприємець Андрій Здесенко з партнером створили «Біосферу» у 1997 році. Вони продавали імпортні вироби для гігієни, але через 5 років власник зрозумів: щоб побудувати справді могутню корпорацію, треба виготовляти щось своє.
Корпорація «Біосфера» починалась 22 роки тому з дистриб'ютерського бізнесу, офіса в Дніпрі на 50 квадратних метрах та десяти співробітників. Зараз вона продає 1 мільйон одиниць власної продукції на день і конкурує на світовому ринку з Procter & Gamble, Henkel та Johnson & Johnson.

«Біосфера» виробляє мішки для сміття, вологі серветки та інші товари для дому, персональної гігієни та професійного клінінгу. Їхні бренди – Smile, Фрекен Бок, Novita, Eventa, Selpak та багато інших. Компанія стимулює українців відмовлятися від пластику, сортувати сміття та замислюватися про екологію. Чому це не протирічить їхньому бізнесу – в спецпроекті bit.ua.
«Коли ми заходили на ринок, відра для сміття застилали газетою. Ми знайшли незайняту нішу і вирішили виготовляти товари для дому та гігієни. Деякі категорії товарів ми створили з нуля. Наприклад, придумали пакети для сміття із затяжками або ручками. Здавалося б, ідея проста, але до нас такого на ринку не було».
Андрій Здесенко
Засновник і СЕО «Біосфери»
З використаного пластику роблять нові пакети
Один із принципів «Біосфери» – пропаганда піклування про екологію. 5 років тому компанія відкрила у Фастові завод з переробки пластику – «Полігрін». Будівництво обійшлося в 50 млн. євро. Говорять чесно: бачили в цьому не тільки екологічне рішення, а й вигоду для бізнесу. В усіх мішках для сміття, які виробляє «Біосфера», використовується перероблений поліетилен: в якихось це 60% сировини, в якихось – всі 100%.
«Можна використовувати первинний поліетилен, джерелом якого є нафта, але це шкодить екології, тому в ЄС вже забороняють такі пакети у вільному доступі. Ймовірно, колись заборонять і в нас. Треба грати на випередження. Наші технологи підібрали рецептуру з використанням переробленого пластику. І коли ми приходимо на переговори до партнерів на нових для нас ринках, то завжди наголошуємо, що 100% наших пакетів для сміття виготовлені з відходів поліетилену. До того ж, ми самі його і переробляємо, тому несемо повну відповідальність за якість. І це відповідальне ставлення до продукту і довкілля відкриває для нас двері до нових партнерств».
Вадим Фетисов
директор з експорту на ринки Східної Європи та Малої Азії
Але позаяк культура роздільного збору сміття в Україні ще не налагоджена, «Полігріну» досі доводиться закуповувати до 70% сировини за кордоном, везти його в Україну та переробляти на гранули, які потім та ж сама «Біосфера» використовує у виробництві. Зараз «Полігрін» закуповує пластик у постачальників, які акумулюють у себе поліетилен, звезений із точок роздільного збору сміття. Переробляють 800 тонн поліетилену на місяць.
«Виробництво пакетів та турбота про екологію – поняття, які не дисонують. Відмовитися від пластика повністю людство навряд чи зможе. Застилати відра газетами вже ніхто не буде. Але можна сортувати сміття, обмежити використання пластику та ставитися до відходів як до ресурсу», – говорить Олександр Шевченко, PR-директор корпорації «Біосфера».
«Покакети» поки не в моді, але все попереду
Випереджати попит – філософія «Біосфери». Наприклад, весною цього року компанія створила бренд «Лай Kit». Це лінійка товарів для прибирання за собаками. До питання підійшли з гумором – товари назвали «покакетами» та «серветузиками».

«Таким чином ми внесли в процес прибирання за тваринами елемент фану, – говорить Марина Олендська, бренд-менеджер ЛайKit. – Це привертає увагу та викликає посмішку. Культура прибирання за собаками в Україні ще не розвинена, але самим фактом появи такого товару ми рекламуємо цю ідею».
«Біосфера» намагається домовитися з міськими парками, щоб поставити в них стійки з такими пакетами. Компанія готова щонайменше дати пробні партії для початку. А також – домовлятися з ОСББ, щоб ставити такі стійки у дворах багатоповерхівок. Збільшення лінійки еко-товарів – великий плюс до іміджу підприємства на європейському та американському ринках.

«До виробників зі Східної Європи там ставляться з пересторогою. Щоб довести, що ми не гірші, а то й кращі за світових лідерів, ми пройшли повний аудит TUV SUD Germany laboratory і почали співпрацювати зі студіями Disney та Universal – єдині у Східній Європі. Вони щороку роблять масштабний аудит підприємств-партнерів. Це серйозний екзамен для нас, який тримає в тонусі, але довгострокове партнерство того варте», – говорить Олена Киреєва, бренд-менеджер з експорту до Центральної та Східної Європи. В Європі про ці аудити знають, тому коли на продукції зображені діснеївські принцеси чи Міккі-Мауси, або Міньйони від Universal – це знак, що продукція справді якісна. Таких персонажів можна побачити, наприклад, на дитячій косметиці та вологих серветках Smile.
Екологічне хочуть зробити модним
В «Біосфері» не бояться залишитися без прибутку, бо готові перелаштовуватися під нові види товарів, якщо на них буде попит.

Ще одна екологічна ініціатива «Біосфери» – популяризація в Україні культури плогінгу. Це шведська традиція, коли люди роблять пробіжки з пакетами та збирають сміття. «Біосфера» організовувала такі акції в Києві, Дніпрі та Львові. У червні цього року до акції в столиці залучали спортсменів, зокрема зіркових баскетболістів Станіслава Медведенка та В'ячеслава Кравцова.
«Припинять купувати пластикові трубочки та одноразовий посуд – зробимо паперові. Вологі серветки вироблятимемо такі, що розчиняються у воді. Коли деякі готелі відмовилися від одноразових пакетиків із шампунями та гелями та перейшли на дозатори, ми почали постачати їм блоки для їх наповнення», – говорить Шевченко.
У команди мають горіти очі
Коли компанія просуває суспільно корисні теми, це впливає і на атмосферу в команді. Працівники розуміють, що не просто розвивають бізнес, а допомагають робити світ кращим.

Коли виходиш з ліфта та потрапляєш в офіс «Біосфери», перше, що потрапляє на очі – слоган «We create value» («Ми створюємо цінність»). На склі кабінетів перераховані цінності, які сповідує компанія: «твори інновації», «надихай», «довіряй», «кидай виклики», «розвивайся» та «використовуй свій шанс».
«Ми відобразили в інтер'єрі філософію бренда, – говорить Олександр Шевченко. – Open space дозволяє співробітникам вільно спілкуватись між собою. І навіть зонування продумане так, щоб надихати працівників».

Офіс «Біосфери» розділений своєрідною «субмариною» з прозорими стінами, в якій містяться кабінети топ-менеджерів та переговорні кімнати. Вікна північної частини приміщення виходять на озеро та зелену зону. Ця половина офіса – для людей, які працюють з товарами для дому. Це – про затишок, сім'ю та піклування.

За вікнами південної частини офісу – метушливе місто, жвавий рух проспектом Бажана, пил мегаполіса та яскраве сонце. Тут працюють з товарами гігієни, косметикою та вологими серветками.
«У нас у компанії є ієрархія, бо колектив з 2500 людей не може працювати інакше, – говорить Олександр Шевченко. – Але в нас немає притаманної великим компаніям бюрократії. Щоб затвердити проект, мені достатньо написати засновнику у WhatsApp. Наша філософія в тому, що треба ловити момент тут і зараз. Якщо рішення прийматиметься методом обходу десяти кабінетів, можливість може бути втрачена».

В офісі «Біосфери» немає суворого дрескоду і суворого графіка роботи. «Креатив не може народжуватися в умовах колючого дроту», – говорять тут.

А головна вимога компанії для працівників – у них мають горіти очі. Тільки так можна створювати продукти, які купуватимуть по всьому світу.
Локація: корпорація «Біосфера»
Текст: Тетяна Гонченко
Фото: Данило Куліков

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: